Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Patrole rowerowe na Dolnym Śląsku

Data publikacji 24.08.2014

Od kwietnia br. specjalnie przeszkoleni funkcjonariusze z 7 powiatów codzienną służbę pełnią wykorzystując do przemieszczania nie tylko samochody, ale także jednoślady. W ramach tego pilotażowego programu 35 policyjnych patroli rowerowych działa przede wszystkim na wszelkich obszarach rekreacyjnych oraz turystycznych województwa dolnośląskiego, monitorując i dbając o bezpieczeństwo w tych miejscach, gdzie często nie może wjechać radiowóz, a policjant na rowerze dotrze tam szybciej niż patrol pieszy.

Komenda Wojewódzka Policji we Wrocławiu widząc potrzebę rozszerzenia form realizowanych przez dolnośląskich funkcjonariuszy zadań oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym opracowała w połowie 2013 roku kompleksową koncepcję utworzenia na terenie województwa dolnośląskiego prewencyjnych policyjnych patroli rowerowych. Koncepcję tę zatwierdził Komendant Wojewódzki Policji we Wrocławiu nadinsp. Wojciech Ołdyński. Została ona również m.in. ze względu na swoją kompleksowość, pozytywnie zaopiniowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, który to przyznał na realizację projektu środki finansowe. Przyznane środki przeznaczono na zakup 35 rowerów oraz wymaganego osprzętu, umundurowania i szkolenia specjalistyczne dla policjantów.

Po okresie przygotowań związanych z realizacją poszczególnych etapów projektu, 9 kwietnia 2014 roku we Wrocławiu i na obszarze sześciu innych wybranych powiatów m.in. jeleniogórskiego, kłodzkiego, wałbrzyskiego, bolesławieckiego, dzierżoniowskiego i głogowskiego ruszyły policyjne patrole rowerowe. Policjanci zanim rozpoczęli służbę na rowerach odbyli szereg specjalistycznych szkoleń teoretycznych i praktycznych m.in. z zakresu wybranych technik interwencji oraz wykorzystania podczas nich roweru, dynamicznego przemieszczania się w patrolu, czy też jazdy w trudnym terenie.
 
Funkcjonariusze podczas służby patrolują obszary rekreacyjne i turystyczne m.in. te rejony, gdzie często nie może wjechać radiowóz, a policjant na rowerze dotrze tam szybciej niż patrol pieszy. Policjanci są także bliżej i mogą skuteczniej zadbać o bezpieczeństwo obywateli wypoczywających np. na świeżym powietrzu. Na co dzień głównie policjanci rowery wykorzystują do służby patrolowej, lecz doskonale sprawdzają się również podczas wszelkich działań profilaktycznych i prewencyjnych.
 
Policyjne patrole rowerowe, to nowatorska na Dolnym Śląsku forma służby patrolowej, interwencyjnej lub obchodowej z wykorzystaniem tego rodzaju środka transportu. Funkcjonariusze obserwując działania w ciągu ostatnich kilku miesięcy, nie wykluczają możliwości powiększenia rowerowej floty w przeszłości.

Poniżej publikujemy kilka wykroczeń najczęściej popełnianych przez kierujących rowerami:

1. Jazda rowerem po chodniku.

Policjanci przypominają, że korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem lub jeśli szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h wynosi, co najmniej 2m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła) wtedy kierujący rowerem korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

2. Jazda wzdłuż po oznakowanym przejściu dla pieszych.

3. Brak wymaganego oświetlenia roweru.

Policjanci przypominają, że zgodnie z warunkami technicznymi oraz mając na uwadze bezpieczeństwo rower powinien być wyposażony:

  • z przodu, w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
  • z tyłu, w co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkątny oraz w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej,
  • w co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec i dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

4. Brak sygnalizowania manewrów skrętu, omijania i wyprzedzania.

(KWP we Wrocławiu / mw)

Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 14.86 MB)

Powrót na górę strony