Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Dwóch internetowych piratów za kratkami

Data publikacji 30.11.2015

Śledczy zwalczający przestępczość gospodarczą z krakowskiej komendy wojewódzkiej zadali kolejny cios w internetową sprzedaż pirackich produktów. Tym razem policjanci zatrzymali dwóch internetowych piratów, którzy na portalach aukcyjnych oferowali gry do konsoli Sony PlayStation. Straty z tytułu naruszenia praw autorskich to ponad 200 tysięcy złotych.

W Suchej Beskidzkiej policjanci z wydziału ds. walki z przestępczością gospodarczą przeszukali pomieszczenia użytkowe firmy oferującej nielegalne oprogramowanie. Na trop przestępstwa śledczy wpadli przeprowadzając szczegółową kontrolę treści zamieszczanych na znanych portalach aukcyjnych, gdzie dwóch 28-letnich piratów oferowało sklonowane gry do konsoli.

By cieszyć się rozrywką korzystając z funkcji sieciowych PS3 i PS4, należy zarejestrować się w systemie Playstation Network (PSN). Procedura jest prosta. W kilku prostych krokach podajemy podstawowe dane użytkownika i cieszymy się aktywnym kontem PSN z pełnym dostępem do wszystkich dobrodziejstw oficjalnego sklepu. Do konta przypisane są osiągnięcia z rozgrywki w ulubione tytuły (trofea), podnoszące naszą rangę i wywołujące podziw a może nawet zazdrość wśród innych graczy.

Sony wyposażyło konto w mechanizm, który ma zapewnić gracza, że jego konto nie przepadnie, nawet gdy konsola ulegnie zniszczeniu. Konto osobiste można aktywować jednocześnie na dwóch systemach. Takie wolne miejsce do aktywowania konta nazywa się potocznie slotem.

Cały proceder polegał na zamieszczaniu w serwisie aukcyjnym informacji o odblokowaniu oraz współdzieleniu kont użytkowników, co umożliwia szybkie klonowanie gier na dysk twardy innej konsoli. Urządzenie umożliwia dodanie w systemie maksymalnie 16-stu użytkowników (tak by np. każdy członek rodziny miał na konsoli swoje indywidualne konto), można w ten sposób zgromadzić pokaźną kolekcję tytułów.

Osoba która nielegalnie zamieszcza oferty na portalu aukcyjnym kupuje grę na nowo założone konto PSN i wystawia egzemplarze w swojej kolekcji gier widniejącej dla wszystkich użytkowników serwisu zaznaczając, że są to tytuły na sprzedaż. W opisie aukcji wpisuje informację, że jest to wersja cyfrowa, bądź tylko PSS, co dla wtajemniczonych oznacza jasność, że nie jest to wersja pudełkowa i fizyczny nośnik, tylko dane by „sklonować” grę.

Regulamin usługi PSN zabrania udostępniania danych konta innym osobom. Aktywacja na dwóch systemach jest legalna, ale tylko przez jednego użytkownika. Konta nie wolno udostępniać nawet członkom najbliższej rodziny.

Sprzedaż tzw. slota stanowi bez wątpliwości formę rozpowszechnienia utworu (w tym przypadku programu komputerowego) dokonaną bez uprawnienia a zatem działanie takie wyczerpuje znamiona czynu zabronionego określonego w art. 116 ustawy o prawie autorskim i prawach  pokrewnych.

Straty poniesione z tytuły naruszenia praw w autorskich w tej sprawie to ponad 200 tysięcy złotych.

KWP w Krakowie / ig

Powrót na górę strony