Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Opolanie odprawili oszustów z kwitkiem – nie należy jednak tracić czujności!

Data publikacji 30.08.2017

W ciągu jednego dnia w samym Opolu doszło do 30 usiłowań oszustw metodą „na policjanta”. Mieszkańcy otrzymywali telefony od osoby podającej się za funkcjonariusza i informującej, że ich konta są zagrożone. Opolanie nie dali się przestępcom i powiadomili prawdziwych policjantów. Bądźcie ostrożni, nie traćcie czujności i nie dajcie się oszustom! Pamiętajcie, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie dzwonią z żądaniem przekazania im pieniędzy. NIGDY również nie informują przez telefon o szczegółach swoich działań.

Metody działania oszustów zmieniają się i ewoluują. Wiedza na temat oszustw i świadomość technik manipulacyjnych stanowią najlepsze zabezpieczenie. Dlatego tak często, przy każdej okazji, o tym mówimy. Na szczęście wczoraj, 29.08.br., żadna z osób nie dała się oszustom. Nie wybrała z konta oszczędności życia i nie przekazała przestępcom.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?

Przede wszystkim należy zachować ostrożność - jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się np. pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.

Nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na koncie.

Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.

W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie!

Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.

W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w dyskusję z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś bliskiemu.

Zwracamy się z apelem, zwłaszcza do osób młodych - informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.

W profilaktykę zaangażowani są też dzielnicowi, którzy w bezpośrednich rozmowach z ludźmi przestrzegają, apelują o rozwagę i edukują. Policjanci uczestniczą także w zebraniach wspólnot mieszkaniowych, współpracują z zarządcami spółdzielni, biorą udział w dyskusjach w klubach seniora. Innym sposobem dotarcia do szerszego grona odbiorców jest współpraca z lokalnymi parafiami. Kolejną płaszczyzną działań profilaktycznych są szkolenia dla pracowników banków. To dzięki ich czujności można uchronić seniora przed utratą majątku. Policjanci uwrażliwiają bankowców na sytuację kiedy starsza osoba chce pobrać lub przelać dużą ilość pieniędzy.

By zapobiec tego typu przestępstwom opolska Policja wciąż rozwija sposoby docierania do seniorów i ich bliskich. Wspólnie z TVP3 Opole, Urzędem Miasta i Agencją Pracy Weegree w Opolu prowadzimy kampanię społeczną "Nie daj sie zrobić na wnuczka".

Współpracujemy także z administratorem Regionalnego Systemu Ostrzegania. Osoby wpisane do tego systemu otrzymują sms-y z ostrzeżeniami, na temat aktywności i metod działania oszustów.

(KWP w Opolu / mw)

 

 

Powrót na górę strony