Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Wiedza na wagę bezpieczeństwa – szkolenie policjantów RD

Data publikacji 19.09.2012

By wspierać służby odpowiedzialne za kontrolę stanu technicznego pojazdów, w obszarze bezpieczeństwa w ruchu drogowym, Instytut Transportu Samochodowego zorganizował wspólnie z Biurem Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji pilotażowe szkolenie dla 44 policjantów z Komendy Głównej, Komendy Stołecznej i Komend Wojewódzkich. Zajęcia prowadził ekspert z dziedziny oświetlenia pojazdów z Instytutu Transportu Samochodowego - dr inż. Tomasz Targosiński.

Celem szkolenia było zwrócenie uwagi na istotne kwestie związane z prawidłowym używaniem i eksploatacją oświetlenia w pojazdach oraz na problemy dotyczące wymagań prawnych - ich interpretacji oraz możliwości ich sprawdzania w ruchu drogowym. Podczas szkolenia zwrócono uwagę na fakt coraz większej różnorodności oświetlenia występującego na pojazdach i jego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, zwłaszcza że coraz częściej zdarza się instalowanie niedozwolonego oświetlenia lub przerabianie go przez niefrasobliwych kierowców.

Szkolenie dla policji zostało zorganizowane w siedzibie ITS w ramach „Inicjatywy na rzecz dobrych świateł samochodowych". Jej jest połączenie wysiłków wszystkich podmiotów zainteresowanych bezpieczeństwem ruchu drogowego po to, aby jazda w nocy była tak samo bezpieczna jak w dzień. Ważne jest budowanie świadomości i edukacja w zakresie prawidłowego używania świateł, dbałość o ich stan techniczny oraz dostosowanie techniki jazdy do widoczności, zwłaszcza teraz w okresie jesienno-zimowym.

W ramach Inicjatywy zwracamy uwagę na:

  • wymagania prawne,
  • profesjonalne badania i kontrolę stanu oświetlenia,
  • zasięg widoczności przy użyciu świateł,
  • dostosowanie techniki jazdy do warunków i możliwości oświetlenia
  • sposoby dbania o jakość oświetlenia,
  • nowe systemy oświetlenia pojazdów.

Stan oświetlenia pojazdów poruszających się po polskich drogach powoduje wiele zastrzeżeń i narzekań. W nocy dochodzi do kilkakrotnie większej liczby wypadków w przeliczeniu na jeden pojazd w ruchu niż za dnia, a wypadki te są znacznie poważniejsze w skutkach.

Widzieć i być widocznym, znaczy być bezpiecznym na drodze. To motto, które winno przyświecać wszystkim uczestnikom ruchu drogowego, szczególnie podczas zbliżającej się pory jesienno-zimowej, kiedy szybciej zapada zmrok, a widoczność na drogach bywa ograniczona przez warunki pogodowe. Pamiętajmy, że widoczność uzależniona jest także od stanu technicznego pojazdu, co przekłada się nie tylko na nasz komfort postrzegania otoczenia, ale również na bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego.

Problem ze światłami ma dwojaką naturę. Pierwsza z nich to niedoskonałe przepisy i wymagania, których początki sięgają 1958 roku. Obecnie na pojazdach mogą funkcjonować równoprawnie cztery różne klasy oświetlenia o zróżnicowanych właściwościach: tradycyjne, halogenowe, ksenonowe, oraz nowoczesne systemy adaptacyjnych świateł mijania (AFS) i drogowych (ADB), przy czym możliwe jest stosowanie w reflektorach także nowoczesnych diod LED. Paradoksem jest, że właściciel najsłabszych świateł, które też najmniej oślepiają, widzi najgorzej, a ponadto może być znacznie silniej oślepiany światłami wyższych generacji. Optymistyczne jest to, że większość współczesnych pojazdów oferuje dobre oświetlenie za niewygórowana cenę. Trzeba tylko o nie zadbać oraz dostosować technikę jazdy do możliwości świateł.

Drugi aspekt dotyczy niewystarczającej wiedzy na temat działania reflektorów: jak sprawdzać ich skuteczność, jak o nie dbać i je serwisować, aby droga była maksymalnie oświetlona, a przy tym by nie oślepiać kierowców nadjeżdżających z przeciwka. Ważne jest jak dostosować sposób jazdy do rzeczywistych możliwości świateł, aby nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych uczestników ruchu. Pojawia się bardzo realne pytanie praktyczne, gdy kierowca używa tylko reflektorów swojego pojazdu, z jakiej odległości jest w stanie zauważyć przeszkodę i odpowiednio zareagować, zwłaszcza gdy dodatkowo narażony jest na oślepianie światłami pojazdów nadjeżdżających z przeciwka. Duże znaczenie ma w tym przypadku korektor pochylenia świateł. To przełącznik na desce rozdzielczej samochodu, o którym wielu kierowców w ogóle nie używa, a wśród pozostałych niemało jest takich, którzy używają go nieprawidłowo.

BRD KGP / ITS / kj

Powrót na górę strony