Dzień Dziadka - Kręci mnie bezpieczeństwo przez cały rok szkolny - Policja.pl

 

Kręci mnie bezpieczeństwo przez cały rok szkolny

Policja.pl

Dzień Dziadka

Są takie dwa piękne dni w roku, o których nie tyle warto, co trzeba pamiętać. Mowa o 21 i 22 stycznia. Wtedy swoje święto obchodzą polskie babcie i dziadkowie, którzy są równie ważni, jak rodzice. Wychowują nas od najmłodszych lat oraz przekazują niezbędną wiedzę, rozpieszczają i czytają bajki, przytulają i kochają bezgraniczną miłością. Oddajmy im więc należny hołd, za to, że zawsze są i byli w pobliżu.      

Dzień Babci i Dzień Dziadka to święta obchodzone dla uhonorowania ich. W te dni wnuki składają życzenia swoim babciom. W Polsce święta te obchodzone są w dniach 21 i 22 stycznia.

Pomysł utworzenia święta Dzień Babci w Polsce pojawił się w tygodniku „Kobieta i Życie” w 1964 roku. Już rok później święto to zaczął popularyzować „Express Poznański”, a jego głównym pomysłodawcą był dziennikarz Kazimierz Flieger (zm. 1985). W roku 1966 również „Express Wieczorny” ogłosił dzień 21 stycznia „dniem babci”.

Później powstała również tradycja obchodzenia Dnia Dziadka. Święto do Polski zostało przeniesione prawdopodobnie z Ameryki w latach osiemdziesiątych XX wieku i stopniowo stawało się coraz popularniejsze.

Od ponad pół wieku wszystkie dzieci w naszym kraju wykonują z tej okazji ręcznie malowane laurki oraz upominki. Tradycją w naszym kraju stało się również przygotowywanie okolicznościowych akademii i przedstawień w przedszkolach i szkołach podstawowych.

 

BEZPIECZEŃSTWO SENIORÓW:

W kilku ostatnich latach seniorzy najczęściej padali ofiarami kradzieży, włamań i oszustw. Przestępcy wykorzystują łatwowierność i obniżony poziom czujności starszych i samotnych osób. Jednym z najczęściej popełnianych przestępstw na szkodę osób starszych jest oszustwo dokonywane metodami „na wnuczka” i „na policjanta”. Jest ono szczególnie dotkliwe, ponieważ bardzo często seniorzy w wyniku działania oszustów tracą oszczędności całego życia. Blisko 80 procent pokrzywdzonych stanowią osoby powyżej 70 roku życia. Z policyjnych statystyk wynika, że przestępcy najczęściej działają w dużych miastach. Niechlubny prym wiedzie stolica.

Oszuści uczą się wykorzystywać łatwowierność i brak czujności zwłaszcza starszych i samotnych osób. Oszuści grają na uczuciach osób starszych i potrafią nimi manipulować. Osoby starsze, samotne, emerytów, łatwiej jest przekonać np. do tego, że jeśli wpłacą określoną sumę pieniędzy uzyskają dodatek do emerytury czy renty. Oszuści bardzo często bazują na niewiedzy np. dotyczącej przepisów unijnych i próbują to wykorzystać wmawiając, że dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej w mieszkaniu zostanie wykonany remont instalacji wodociągowej czy gazowej.

Te wszystkie argumenty to tylko pretekst aby dostać się do mieszkania. Po wejściu do środka oszuści próbują odwrócić naszą uwagę i w tym czasie niepostrzeżenie zajrzeć do szafki w poszukiwaniu pieniędzy, biżuterii czy innych wartościowych przedmiotów. Tak też się stało tym razem.

 

Schemat działania sprawców dokonujących oszustw metodą „na wnuczka”

Przestępca telefonuje do ofiary rozpoczynając rozmowę, nie przedstawia się, w zależności od głosu mówi babciu/dziadku, ciociu/wujku „To ja. Nie poznajesz mnie”. Tak ukierunkowuje ofiarę, żeby ta sama podała mu imię osoby dla siebie bliskiej. Tym samym podświadomie utwierdza ją w przekonaniu, że rozmawia z wnuczkiem. W trakcie rozmowy wmawia, że znalazł się w bardzo trudnej sytuacji życiowej np. spowodował wypadek i musi zapłacić, żeby uniknąć kary lub też ma niepowtarzalną okazję zarobienia dużych pieniędzy np. zakup samochodu po okazyjnej cenie. Legend jest wiele. Celem działania jest przekonanie rozmówcy o konieczności natychmiastowej pomocy. Następnie stara się ustalić ile oszczędności ma babcia, w domu czy w banku. Jeżeli jest to zadowalająca dla niego kwota prosi o spakowanie pieniędzy. Natomiast, jeżeli kwota jest niewystarczająca wysyła ją po pieniądze np. do bankomatu, znajomych, sąsiadów lub banku. Jeżeli rozmówca posiada duże oszczędności w banku namawia do ich wypłacenia. Oszust prosi o przygotowanie gotówki lub przelanie pieniędzy na wskazane konto bankowe. Zazwyczaj są to konta firm zajmujących się szybkimi międzynarodowymi transferami gotówki. W przypadku odbioru gotówki przysyła „zaufaną osobę” argumentując to brakiem możliwości osobistego odbioru.

 

Schemat działania sprawców dokonujących oszustw metodą „na policjanta”

Sposób działania sprawców jest taki sam jak w przypadku metody na wnuczka z tym, że jeszcze w trakcie pierwszego połączenia rozmowa nagle zostaje przerwana lub też zaraz po jej zakończeniu, do pokrzywdzonej/go dzwoni osoba podająca się za policjanta lub funkcjonariusza CBŚP i mówi, że wie o wcześniejszym telefonie i że Policja właśnie prowadzi działania/akcję/operację mającą na celu zatrzymanie sprawców, którzy przed chwilą dzwonili. Prosi o przekazanie im pieniędzy. Jednocześnie zapewnia, że wszystko jest kontrolowane przez Policję. Namawia seniora do współpracy argumentując to zatrzymaniem przestępców i uniknięciem przez innych potencjalnych pokrzywdzonych życiowego dramatu. Przekazując pieniądze osoba pokrzywdzona widzi je po raz ostatni.

 

Kolejną metodą działania sprawców jest metoda „na gazownika”, „pracownika pomocy społecznej” itp. Sprawcy podszywając się pod pracowników różnych urzędów obdarzani są zaufaniem i wpuszczani do domu/mieszkania. Gdy już dostana się do mieszkania czasem symulują złe samopoczucie i proszą o szklankę wody,  a czasem przyniesienie dokumentów, długopisu żeby można było wypełnić dokumenty o np. dopłatę. W tym czasie sami wchodzą do pomieszczenia z oszczędnościami i dokonują kradzieży. Jeżeli sprawcy działają we dwoje, jedno z nich absorbuje seniora, a drugie pod pozorem udania się do toalety plądruje mieszkanie zabierając gotówkę i biżuterię.

Pamiętaj, jeśli masz babcię, dziadka bądź ich wiernym pomocnikiem i pomagaj w sytuacjach, które częstokroć wymagają szybkiej lecz rozsądnej decyzji. Rozmawiaj z dziadkiem i babcią o zagrożeniach jakie mogą ich spotkać w codziennym życiu i o sposobach jakie mogą ich ustrzec przed problemami. Przestrzegaj, żeby nigdy nie wpuszczali osób nieznajomych do domu.

 

Porady dla seniorów, aby nie stać się ofiarą przestępstwa lub wykroczenia:

  • bez zbędnej potrzeby nie nosić dużej kwoty pieniędzy przy sobie;
  • po wypłacie większej kwoty z bankomatu lub po dokonaniu transakcji bankowej warto poprosić zaufaną osobę, o odprowadzenie do domu;
  • bezwzględnie trzeba znać na pamięć swój numer PIN do karty bankomatowej. Nigdy nie zapisuj tego numeru na karteczce, przechowywanej obok karty;
  • nie pożyczaj pieniędzy osobom, które znane są tylko z widzenia lub deklarują, że chcą przekazać gotówkę twoim bliskim;
  • tam, gdzie panuje tłok w tramwaju, autobusie, w markecie na targu należy trzymać zawsze zapiętą torbę przed sobą,;
  • przebywając w szpitalu wartościowe rzeczy warto zdać do depozytu.
  • będąc u fryzjera, w parku, na cmentarzy, w sklepie nie zostawiaj toreb lub siatek, w których masz pieniądze i dokumenty bez nadzoru, nawet na chwilę;
  • wychodząc na zakupy należy mieć przygotowane drobne pieniądze, tak aby nie   wyjmować
  • za każdym razem portfela;
  • nie należy wpuszczać do mieszkania nieznajomych;
  • nie należy przechowywać w domu dużej ilości gotówki;
  • nie należy otwierać drzwi, gdy tylko usłyszy się dzwonek. Najpierw sprawdź, kto stoi za drzwiami. Jeżeli nie znasz tej osoby rozmawiaj przez zamknięte drzwi. Pracownicy urzędów zwykle telefonicznie zapowiadają swoją wizytę, a inkasenci mogą wystawione rachunki za światło i gaz zostawić w skrzynce pocztowej, nie wchodząc do domu;
  • nie należy ufać nieznajomym i nie wpuszczać ich do klatki schodowej;
  • należy utrzymywać więzi z sąsiadami. Mogą służyć pomocą ludziom starszym mieszkającym w ich otoczeniu;
  • zawsze należy zamykać na zamek po przyjściu do domu drzwi wejściowe;
  • wychodząc z domu po zmroku zabierz ze sobą osobę towarzyszącą;
  • warto omijać tereny źle lub wcale nieoświetlone, szczególnie niebezpiecznymi miejscami są obrzeża miast, na których nie ma zabudowań.

 

CIEKAWOSTKA

W nocy lub przy złej pogodzie, kierowca widzi pieszego:

  • ubranego w ciemny strój z odległości około 20-30 metrów;
  • jeśli pieszy ma na sobie jasne ubranie z odległości około 50 metrów;
  • gdy ma elementy odblaskowe  z odległości około 150 a nawet 300 metrów!

Będąc uczestnikiem ruchu drogowego należy brać pod uwagę, że z wiekiem spostrzegawczość, czas reakcji oraz sprawność ruchowa ulegają pogorszeniu.

 

SENIOR NA ZAKUPACH

Zakupy od akwizytora zazwyczaj przybierają formę pokazu zorganizowanego w hotelu, restauracji, domu kultury, mieszkaniu prywatnym, uzdrowisku, darmowych wycieczek itp.

W trakcie takich pokazów najczęściej oferowany jest sprzęt do gotowania, urządzenia paramedyczne czy wełniana pościel.

 

Jak handlowcy manipulują klientami?

  1. Zapewniając o wyjątkowej okazji/promocji.
  2. Stwarzając sytuację poczucia długu wdzięczności lub obowiązku.
  3. Wykorzystują autorytet osób znanych.
  4. Są bardzo mili i wzbudzają sympatię.
  5. Wprowadzają element rywalizacji (ograniczonej liczby produktów) – kto pierwszy ten lepszy.

 

zastanów się zanim kupisz – marże handlowe sięgają kilku tysięcy procent!!!

nie podpisuj jeśli nie rozumiesz!!!

żądaj kopii wszystkich podpisanych przez siebie dokumentów!!!

 

Osoby starsze mogą być narażone na działania nieuczciwych przedsiębiorców świadczących usługi telekomunikacyjne oraz dostawców prądu i gazu. Wasi dziadkowie są potencjalnymi ofiarami, dlatego powinni znać schemat działania takich oszustów. Z reguły wygląda on następująco:

  • dzwoni telefon lub ktoś puka do drzwi
  • przedstawiciel mówi, że jest dotychczasowym operatorem telefonii stacjonarnej, sprzedawcą energii elektrycznej lub gazu
  • informuje, że chce przedłużyć umowę lub ma ofertę promocyjną
  • prosi o podpis na dokumencie potwierdzającym, że odbył wizytę sprzedażową, w rzeczywistości podsuwa umowę na nowe usługi z zupełnie innym przedsiębiorcą
  • informuje o konieczności aktualizacji danych osobowych, prosi o okazanie dowodu osobistego, wypełnia gotowe formularze i prosi o podpis
  • twierdzi, że spisuje liczniki lub wymienia urządzenia, a następnie przedstawia do podpisu protokół, który w rzeczywistości jest nową umową, nie pozostawiając egzemplarza umowy

Pamiętaj! Przedstawiciel, który dzwoni lub przyszedł na spotkanie w domu może mówić cicho i szybko, tak aby nie było jasne, jaką spółkę w rzeczywiści reprezentuje. W efekcie, twój dziadek może zacząć płacić więcej.

Ważne jest, żeby wasi dziadkowie mieli świadomość istnienia tego typu nieuczciwych praktyk, aby w odpowiedniej chwili wiedzieli, jak się zachować oraz o czym pamiętać.

W takiej sytuacji należy pamiętać o:

  • Niepodawaniu danych przez telefon. Dotychczasowy usługodawca je ma.
  • Sprawdzeniu u obecnego dostawcy usług, czy oferta rzeczywiście pochodzi od niego. Nie każdy telefon z telekomunikacji czy energetyki oznacza, że to dotychczasowy operator. Należy odłożyć słuchawkę, zadzwonić do swojego operatora i upewnić się, czy rzeczywiście nowa oferta pochodzi od niego.
  • Nie podejmuj decyzji pod wpływem impulsu. Poczekaj, daj sobie więcej czasu na zastanowienie. Zanim skorzystasz z oferty - skonsultuj się z rodziną lub kimś bliskim.

A co w sytuacji, gdy twój dziadek podpisał już umowę, a następnie zorientował się, że zawarł umowę z nową firmą zamiast przedłużyć dotychczasową?

 Wówczas przysługują następujące prawa:

  • Prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od jej zawarcia, wystarczy wysłać oświadczenie pocztą. Zobacz wzór odstąpienia od umowy (w załączniku).
  • Jeżeli konsument został wprowadzony w błąd i minął czas na odstąpienie od umowy, to można np.: uchylić się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu. Jest na to 12 miesięcy od momentu jego wykrycia. Można też żądać przed sądem stwierdzenia nieważności umowy. O pomoc warto poprosić rzecznika konsumentów, organizację konsumencką lub prawnika
  • Jeżeli konsument otrzymał nakaz do zapłaty z sądu, należy złożyć odpowiedź na pozew w terminie 14 dni (najczęściej jest to sprzeciw od nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym). Aby uzyskać poradę należy skontaktować się z rzecznikiem konsumentów w miejscu zamieszkania, organizację konsumencką lub prawnika

 

Pamiętaj!

Wezwanie do zapłaty z firmy windykacyjnej nie jest tym samym, co nakaz zapłaty wydany przez sąd. Firma windykacyjna nie ma prawa podejmować czynności egzekucyjnych, nie może też zastraszać konsumentów.

 

 

Ważne jest, aby Twój dziadek znał swoje prawa oraz wiedział jak bronić się przed zagrożeniami nieuczciwych operatorów, a także znał sposób postępowania na wypadek podpisania niechcianej umowy. Przekazując te informacje możesz pomóc swoim dziadkom w uniknięciu kłopotów oraz problemów finansowych. Podziel się zdobytą wiedzą, a w razie konieczności uzupełnij ją korzystając z poniższych stron internetowych:

Gdzie szukać bezpłatnej pomocy prawnej – te instytucje udzielają pomocy w zakresie odstąpienia od umowy oraz składania reklamacji

 

Jak złożyć reklamację? Ten schemat zawiera wskazówki, na które należy zwrócić uwagę składając reklamację.

Wkład opracowano w UOKIK.

 

Bezpłatna porada prawna
 

Infolinia 801 440 220, rzecznicy konsumentów, Inspekcja Handlowa, Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej - http://www.mpips.gov.pl/seniorzyaktywne-starzenie

Akcja informacyjno-edukacyjna „Kręci mnie bezpieczeństwo przez cały rok szkolny” zaprojektowana została przede wszystkim z myślą o uczniach szkół podstawowych. Jest ona elementem kampanii „Kręci mnie bezpieczeństwo” Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Głównym celem projektu, będącym inicjatywą Departamentu Komunikacji Społecznej MSWiA oraz Biura Prewencji Komendy Głównej Policji jest kształtowanie i propagowanie pozytywnych postaw młodych ludzi w zakresie bezpieczeństwa, poprzez systematyczne prowadzenie działań profilaktycznych i edukacyjnych.

Idea akcji zakłada kontynuowanie oraz zacieśnianie współpracy Policji z placówkami oświatowymi.

Głównym narzędziem akcji „Kręci mnie bezpieczeństwo przez cały rok szkolny” jest kalendarz zaprojektowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, w którym zaznaczone zostały daty m.in. określające poszczególne zagadnienia z obszaru bezpieczeństwa.

Integralną częścią przedsięwzięcia jest strona internetowa projektu dedykowana nauczycielom, pedagogom oraz policjantom prowadzącym zajęcia profilaktyczne w placówkach oświatowych.

Akcja „Kręci mnie bezpieczeństwo przez cały rok szkolny” została objęta patronatem honorowym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Pana Mariusza Błaszczaka oraz wpisana do Harmonogramu działań na rok 2017 w ramach Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej” im. Władysława Stasiaka na lata 2016 i 2017.

Projekt realizowany będzie w roku szkolnym 2017/2018.

Ładowanie odtwarzacza...
Powrót na górę strony