Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

XXX posiedzenie centralnego zespołu ds. bezpieczeństwa na obszarach kolejowych

Dziś odbyło się XXX posiedzenie centralnego zespołu ds. bezpieczeństwa na obszarach kolejowych. Obradom przewodniczył nadinsp. Arkadiusz PAWEŁCZYK. Zespół powołano na mocy porozumienia o współdziałaniu w zakresie strategii zmierzającej do poprawy bezpieczeństwa na obszarach kolejowych podpisanego w dniu 6 lipca 2004 r. pomiędzy Komendantem Głównym Policji, Komendantem Głównym Straży Granicznej, Komendantem Głównym Żandarmerii Wojskowej a Spółką Polskie Koleje Państwowe S.A.

Obok stałych członków zespołu w posiedzeniu, które odbyło się w Komendzie Głównej Policji, wzięli udział zaproszeni goście: płk SG Jacek BAJGER – Zastępca Komendanta Głównego Straży Granicznej, mjr SG Piotr PATLA – Dyrektor Zarządu Granicznego Komendy Głównej Straży Granicznej, Józef HAŁYK – Komendant Główny Straży Ochrony Kolei, Paweł OLCZYK – Członek Zarządu PKP S.A., Dyrektor Zarządzania Nieruchomościami, Krzysztof CELIŃSKI – Prezes Zarządu PKP Intercity S.A., Zbigniew ZARYCHTA – Członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Zbigniew ŁUSZCZYŃSKI – Dyrektor Biura Ekspedycji PKP Cargo S.A., Jacek OLKOWICZ – Dyrektor ds. Bezpieczeństwa PKP Cargo S.A., płk Jerzy ŻYGADŁO – Szef Zarządu Prewencji Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej.

W programie posiedzenia znalazły się następujące zagadnienia:
1. Bezpieczeństwo na obszarach kolejowych w latach 2004 – 2008 oraz działalność centralnego zespołu ds. bezpieczeństwa na obszarach kolejowych.
2. Współdziałanie służb i podmiotów podejmujących działania na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na obszarach kolejowych RP.
3. Założenia dot. dalszej współpracy na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa
i porządku publicznego na obszarach kolejowych.

Strony porozumienia dobrze oceniły działalność zespołu. Wymiernym efektem jest poprawa bezpieczeństwa na obszarach kolejowych – liczba stwierdzonych w 2008 roku przestępstw, w stosunku do roku 2004, od momentu, kiedy zaczęło obowiązywać porozumienie, zmalała o ponad 47% (w 2004 roku 23 590, w 2008 roku 12 491 przestępstw). Na ten stan pracował nie tylko centralny zespół ds. bezpieczeństwa na obszarach kolejowych, ale przede wszystkim zespoły wojewódzkie i stołeczny.

Podczas posiedzenia ustalono wytyczne na przyszłość. Wśród krótkoterminowych znalazły się: utrzymanie wysokiego poziomu współpracy, przygotowanie do zabezpieczenia przejazdów kibiców sportowych w związku z rozpoczęciem ekstraklasy piłkarskiej, zmniejszenie liczby kradzieży i dewastacji kolejowej sieci trakcyjnej, uregulowanie prawne kwestii zbierania usypów paliw stałych, które mają miejsce na terenie garnizonu śląskiego, natomiast wśród planów długoterminowych na pierwszym miejscu należy wymienić właściwe przygotowanie do zabezpieczenia przejazdów koleją kibiców podczas Euro 2012.

Powrót na górę strony