Pomagamy i chronimy – samochody osobowe oznakowane o podwyższonych parametrach dla pionu ruchu drogowego
w realizacji

Program: Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS)
Wartość projektu: 54 637 000 PLN
w tym:
- Dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej: 44 179 513,40 PLN
- Współfinansowanie z budżetu państwa: 10 457 486,60 PLN
Umowa o dofinansowanie: projekt ujęty w Wykazie Projektów Zidentyfikowanych dla Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (nr 5.3-09). Preumowa została podpisana w dniu 14 sierpnia 2024 r. Umowa o dofinansowanie podpisana w dniu 14 maja 2025 roku.
W lipcu 2025 r. podpisany został aneks nr 1 do Umowy o Dofinansowanie. W wyniku połączenia z projektem "Pomagamy i chronimy. Urządzenia do obsługi miejsca zdarzenia - tachimetry" do przedmiotowego przedsięwzięcia został włączony zakup 40 tachimetrów wraz z instruktażem dla 164 użytkowników.
Okres realizacji: od II kwartału 2024 r. do IV kwartału 2026 r.
Wydarzenia związane z projektem
Cel projektu:
Zwiększenie skuteczności działań Policji w zakresie poprawy/ochrony bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zakup nowoczesnego sprzętu, a także przeprowadzenie szkoleń przyczyni się do sprawniejszej i efektywniejszej realizacji zadań przez policjantów w zakresie podejmowania interwencji drogowych.
Grupa docelowa:
Bezpośrednimi odbiorcami produktów projektu będą policjanci ruchu drogowego polskiej Policji. Policjant ruchu drogowego w polskiej Policji to funkcjonariusz, który specjalizuje się w zapewnianiu bezpieczeństwa na drogach oraz w egzekwowaniu przepisów ruchu drogowego. Jego rola jest niezwykle ważna dla utrzymania porządku i ochrony życia oraz zdrowia uczestników ruchu drogowego. Policja pełni szczególną rolę wśród podmiotów zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego. Na nią to bowiem nałożony został ustawowy obowiązek Czuwania nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowania ruchem i jego kontrolowania. Policjant ruchu drogowego musi być zatem wyposażony w szereg niezbędnych narzędzi, wykorzystywanych w służbie, a niezbędnych do efektywnego wykonywania zadań służbowych tj. m.in. w laserowe mierniki prędkości, samochody oznakowane.
Ponadto, grupą docelową projektu są wszyscy uczestnicy ruchu drogowego w Polsce – ze szczególnym uwzględnieniem niechronionych użytkowników dróg (piesi, rowerzyści, motorowerzyści i motocykliści), jakkolwiek realizacja celów projektu wpłynie również na poprawę bezpieczeństwa zmotoryzowanych uczestników ruchu. Realizacja projektu powinna wpłynąć na zmniejszenie liczy wypadków drogowych, a także na redukcji ilości ofiar śmiertelnych i rannych w wyniku takiego zdarzenia.
Działania:
- Zakup 100 szt. samochodów osobowych oznakowanych o podwyższonych parametrach (pojazdy wyposażone m.in. w kolczatkę drogową, latarkę z nasadką, elementy do zabezpieczenia miejsca zdarzenia np. dyski świetlne, radiotelefony).
- Zakup 100 szt. laserowych mierników prędkości z rejestracją obrazu wraz z instruktażem dla przyszłych użytkowników – 200 policjantów.
- Szkolenie z doskonalenia techniki jazdy samochodem z elementami jazdy w kolumnie i pościgu dla 400 policjantów – użytkowników zakupionych pojazdów oraz 6 instruktorów z CSP w Legionowie realizujących zajęcia z doskonalenia techniki jazdy.
- Zakup 40 szt. urządzeń (tachimetrów) wraz z oprogramowaniem oraz instruktażem dla 164 użytkowników,
- Informacja i promocja (zakup materiałów informacyjno- promocyjnych).
- Zakup tablicy promocyjnej (pamiątkowej).
- Koszty pośrednie.
Efekty:
Działania pionu ruchu drogowego wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego wymagają nie tylko dużej mobilności, ale również możliwości szybkiej i skutecznej reakcji na pojawiające się zagrożenia w ruchu drogowym. W ostatnim czasie dynamicznie rozwijana jest w Polsce sieć dróg szybkiego ruchu (autostrady i drogi ekspresowe). Dopuszczalne limity prędkości na tych drogach - wynoszące odpowiednio 140/120 km/h – są często przekraczane. Fakt ten sprawia, że do monitorowania ruchu drogowego niezbędne są m.in. pojazdy o podwyższonych parametrach technicznych. Analizując przyczyny wypadków drogowych można zauważyć, że głównym ich powodem jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu oraz niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, przy czym nadmierna prędkość pociąga za sobą dużo większą liczbę ofiar śmiertelnych. Mimo sukcesywnego ograniczenia liczby wypadków (w tym ofiar śmiertelnych), w dalszym ciągu przekraczanie prędkości stanowi jeden z głównych czynników wysokiej śmiertelności. Nadmierna prędkość, w sposób bezpośredni przekłada się również na ciężkość doznanych obrażeń, zwłaszcza przy wypadkach z udziałem pieszych. Fakt ten wymusza adekwatną i zintensyfikowaną pracę Policji w tym zakresie m.in. przy wykorzystaniu pojazdów o podwyższonych parametrach.
Zadaniem Policji na miejscu zdarzenia drogowego jest m.in. przeprowadzenie czynności procesowych, które mają charakter niepowtarzalny, w szczególności w zakresie ujawnienia i udokumentowania śladów kryminalistycznych. W chwili obecnej w większości przypadków zabezpieczanie i dokumentowanie śladów odbywa się poprzez ręczne wykonywanie pomiarów za pomocą drogomierza kołowego, a następnie sporządzenie szkicu kryminalistycznego miejsca wypadku na papierze milimetrowym. Taki sposób działania jest czasochłonny, a przy tym obarczony możliwością popełnienia istotnych błędów, utrudnia też wierne odzwierciedlenie układu geometrycznego miejsca, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z łukiem drogi, czy skomplikowanym skrzyżowaniem. Wymiarowanie z zastosowaniem techniki laserowej (tachimetrów) poprawi precyzję pomiarów, umożliwi ich wizualizację na szkicu wykonanym przy pomocy specjalistycznego oprogramowania komputerowego, pozwoli na opracowanie własnych podkładów newralgicznych skrzyżowań, wiernie odzwierciedlających układ przestrzenny drogi lub zastosowanie podkładów geodezyjnych. W efekcie czas sporządzania szkiców kryminalistycznych zostanie ograniczony do minimum z jednoczesnym polepszeniem ich jakości, w tym zachowaniem obiektywizmu.
Dodatkowo doskonalenie umiejętności kierowania samochodem przez policjantów ruchu drogowego przełoży się na poszerzenie wiedzy i podniesienie kompetencji ich użytkowników w zakresie bezpieczeństwa jazdy, w tym umiejętności praktycznych, co w konsekwencji również wpłynie na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Doposażenie pionu ruchu drogowego w taki sprzęt i kompetencje przyczyni się w sposób bezpośredni do poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Powyższe pozwoli na realizację celu szczegółowego działania, jakim jest Rozwój i udoskonalanie zrównoważonej, odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej i intermodalnej mobilności na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym poprawę dostępu do TEN‐T oraz mobilności transgranicznej.
Aktualności:
- 14 maja 2025 roku pomiędzy Komendantem Głównym Policji a Centrum Unijnych Projektów Transportowych została zawarta umowa o dofinansowanie dla projektu.
- W lipcu 2025 r. podpisany został aneks nr 1 do Umowy o Dofinansowanie. Do przedmiotowego projektu został włączony zakup 40 tachimetrów wraz z instruktażem dla 164 użytkowników.
- 15 października 2025 roku została zawarta umowa z wykonawcą na szkolenie z doskonalenia techniki jazdy samochodem z elementami jazdy w kolumnie i pościgu dla 400 policjantów – użytkowników zakupionych pojazdów oraz 6 instruktorów z CSP w Legionowie realizujących zajęcia z doskonalenia techniki jazdy.
- 20 października 2025 roku została zawarta umowa z wykonawcą na zakup 100 szt. laserowych mierników prędkości z rejestracją obrazu wraz z instruktażem dla przyszłych użytkowników – 200 policjantów.
- W dniach 4-7 listopada 2025 r. odbyła się pierwsza edycja szkolenia z doskonalenia techniki jazdy samochodem z elementami jazdy w kolumnie i pościgu dla 400 policjantów – użytkowników zakupionych pojazdów oraz 6 instruktorów z CSP w Legionowie realizujących zajęcia z doskonalenia techniki jazdy
Tagi: FEnIKS 2021-2027 pre