* Statystyki

Międzynarodowe spotkanie Rady TISPOL-u - Bruksela 2007

W dniach 22-26 października 2007 roku przedstawiciele polskiej Policji ruchu drogowego uczestniczyli w międzynarodowym spotkaniu zorganizowanym przez Europejską Organizację Policji Ruchu Drogowego TISPOL w Brukseli.
 
Wizyta miała na celu wzmocnienie współpracy i wymiany informacji w ramach Europejskiej Organizacji Policji Ruchu Drogowego. W obradach szczególny nacisk położono na działania w ruchu drogowym związane z poprawą bezpieczeństwa, które mają przyczynić się do redukcji osób zabitych w wypadkach drogowych. W czasie narady odbyło się spotkanie Rady TISPOL-u, gdzie polską Policję reprezentował podinsp. Marcin Flieger - Zastępca Dyrektora Biura Prewencji i Ruchu Drogowego KGP.

W trakcie spotkania Rady TISPOL-u wystąpił przedstawiciel Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego The European Transport Safety Council (ETSC) Pan Gabriel Simcic, który zaznaczył, iż głównym celem Organizacji ETSC jest zmniejszenie w latach 2001-2010 liczby i ofiar w wypadkach drogowych w całej Europie o 50 %.

 


 Wykres nr 1. Procentowy podział liczby osób zabitych w wypadkach drogowych w latach 2001 -2006.

 * Źródło: The European Transport Safety Council (ETSC).

 W dyskusji poruszone zostały tematy związane m.in. z problematyką nieprzestrzegania dozwolonej prędkości jazdy przez kierujących. Jednym z proponowanych rozwiązań zwianych z kontrolą prędkości jest rozwój automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. W celu ograniczenia tego zjawiska przedstawiono system Intelligent Speed Adaptation ISA - Inteligentny system pomiaru prędkości. System „zna”maksymalną szybkość dla każdego rodzaju drogi (zwykle przez GPS). Informuje kierowcę o szybkości i ostrzeże, kiedy zostanie przekroczone ograniczenie, albo nawet zapobiegnie szybszej jeździe. ISAzostał przetestowany na drogach Europy w: Szwecji, Wielkiej Brytanii, Holandii, Danii, Finlandii, Belgii, Francji, Austrii i Norwegii. Wprowadzenie powyższego programu wymaga jednak wsparcia władz publicznych oraz rozwoju map cyfrowych współpracujących z systemem ISA. W przypadku adaptacji powyższej koncepcji przewidywane jest obniżenie podatków oraz kosztów ubezpieczenia pojazdu. Istnieje również możliwość wprowadzenia zmian legislacyjnych, które pozwolą na zastosowanie systemu w stosunku do młodych kierowców.

Pani Carla Hess – z Dyrekcji ds. Transportu i Energii Komisji Europejskiej, przedstawiła informacje o zautomatyzowanym systemie monitorującym prędkość pojazdów w Europie.

Tab. nr 1. Wykaz liczbowy masztów i fotoradarów umieszczonych w poszczególnych krajach UE.

Lp.

Państwo

Liczba fotoradarów stacjonarnych

Liczba fotoradarów przenośnych

Liczba urządzeń kontrolująch średnią prędkość

1

Austria

99

77

4

2

Belgia

450

180

0

3

Szwajcaria

Brak odp.

4

Cypr

15

7

0

5

Niemcy

Brak odp.

6

Dania

0

26

0

7

Gracja

39

361

0

8

Hiszpania

422

295

0

9

Finlandia

60

4

0

10

Francja

1000

400

0

11

Węgry

3

133

0

12

Irlandia

3

8

0

13

Włochy

105

233

76

14

Holandia

340

350

10

15

Norwegia

324

0

0

16

Polska

675*

127

0

17

Rumunia

18

22

0

18

Szwecja

875

0

19

Słowenia

3

10

0

20

Wielka Brytania

3500

2500

12

Źródło: Komisja Europejska
* liczba masztów (łącznie z  atrapami)

Jednym z tematów omawianych podczas spotkania grupy ds. „Szkolenia i Organizacji” było wypracowanie metod i form wymiany informacji Policji z innymi podmiotami współpracującymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach europejskich. Reprezentantem polskiej Policji był kom. Bogusław Pańczyk z Biura Prewencji i Ruchu Drogowego. Przykładową współpracą nawiązaną przez TISPOL jest współdziałanie z Euro Controle Route (ECR), w zakresie badania tachografów i zagadnień związanych z wykonywaniem transportu drogowego. Jednocześnie podkreślano potrzebę wzajemnej współpracy i koordynacji działań o charakterze międzynarodowym mającym wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drogach.

W tym samym czasie odbyło się spotkanie grupy roboczej ds. „Alkoholu i narkotyków”, w której polskim przedstawicielem jest nadkom. Rafał Kozłowski Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Białymstoku. W dyskusji poruszone zostały tematy związane z problematyką kierowania pojazdami pod wpływem alkoholu lub podobnie działającego środka do alkoholu.

 Tab. Nr 2 Wykaz wybranych państw europejskich z dopuszczalną normą zawartości alkoholu

Państwo

Dopuszczalna zawartość alkoholu

Wielka Brytania

0,8

Francja

0,5

Niemcy

0,5

Austria

0,5

Włochy

0,5

Norwegia

0,2

Szwecja

0,2

Polska

0,2

Rosja

0,0

Republika Czeska

0,0

 *Źródło: Komisja Europejska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                       

Powrót na górę strony