Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Bezpieczniej na stołecznych drogach

Data publikacji 25.08.2006

Największy w kraju spadek liczby osób zabitych w wypadkach drogowych w tym roku – to efekt pracy policjantów ruchu drogowego Komendy Stołecznej Policji. Aktywnie prowadzone działania profilaktyczne, częste kontrole ruchu drogowego, kontrole prędkości, kontrole stanu trzeźwości, kontrole autobusów, tramwajów, taksówek, stały nadzór miejsc najbardziej zagrożonych – to wszystko skutkuje ograniczeniem liczby wypadków i kolizji.

W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy tego roku na drogach garnizonu stołecznego prawie o 1/3 spadła liczba osób, które zginęły w wypadkach drogowych ( w liczbach bezwzględnych jest to spadek o 56 osób) oraz o 1/5 liczba osób rannych w takich zdarzeniach (w liczbach bezwzględnych mniej o 238). To niewątpliwie olbrzymi sukces, biorąc pod uwagę, ze każde życie ludzkie jest bezcenne. Mniej było także wypadków i kolizji drogowych. Wszystko to jest efektem konsekwentnie realizowanych działań na rzecz bezpieczeństwa na stołecznych drogach.

Praca policjantów ruchu drogowego, przez wielu uważana za syzyfową, jak widać przynosi zamierzone cele. Po pierwsze robimy wszystko by edukować uczestników ruchu drogowego. Ta edukacja zaczyna się już od najmłodszych. Policjanci spotykają się już z dziećmi w przedszkolach by tłumaczyć im w przystępny sposób, jak zachować się na drodze, by uświadamiać im istniejące zagrożenia, by nauczyć ich reagować na niewłaściwe postępowanie ich rodziców na drodze. Kolejnym etapem jest edukacja w szkole. Tam organizowane są spotkania, prelekcje, pokazywane są przygotowane przez Wydział Ruchu Drogowego KSP prezentacje dla dzieci i młodzieży, pt. „Pamiętaj masz jedno życie”. Bezpieczeństwo najmłodszych to także realizacja i udział w cyklicznych działaniach, tj. chociażby „Bezpieczna droga do szkoły”, „Miś Ratownik”, „Bezpieczeństwo nas wszystkich”, „Klub Pancernika klika w fotelikach”.

W zakresie poprawy bezpieczeństwa na naszych drogach dużo zależy także od zmiany mentalności wielu kierowców, zmiany ich agresywnego stylu jazdy, dotarcia do ich świadomości, jak straszne mogą być skutki brawury i nieodpowiedzialności za kierownicą. Większość z siedzących za kółkiem uważa, że wypadki dotyczą wszystkich innych, ale nie ich samych. Działania profilaktyczne, spotkania z kierowcami w zakładach pracy, spotkania z kierowcami flot wielu firm, udział we wszystkich programach i akcjach propagujących bezpieczeństwo ma uświadomić istniejące zagrożenie, skłonić do właściwej refleksji.

Od dłuższego już czasu na stołecznych drogach realizowane są także działania „Bez tolerancji”. Zbyt wiele jest jeszcze na drogach tragedii spowodowanej kompletnym brakiem myślenia i brawurą. Stąd też funkcjonariusze reagują na każdy zauważony przypadek łamania przepisów ruchu drogowego. Do walki z piratami drogowymi, do walki z „cwaniactwem” wykorzystuje się wideoratory, fotoradary, radarowe mierniki prędkości, monitoring miejski, czy chociażby Mobilne Centrum Monitoringu.

W olbrzymim stopniu wzrosła policyjna aktywność w walce z tymi, którzy siadają za kierownice po alkoholu. Ujawnialność takich przestępstw w ubiegłym roku wzrosła o 55%, w tym roku już o 12%. Każdego dnia w nasze ręce trafia kilkudziesięciu pijanych kierowców – potencjalnych zabójców. Nie zdają sobie oni sprawy z faktu, że ten jeden wypity kieliszek wódki, czy też jedno piwo wpływa na czas reakcji, na jego spostrzegawczość, i na to co dzieje się wokół niego.

Kolejny problem naszych dróg to nieodpowiedzialni motocykliści. Jeszcze rok temu na drogach Warszawy w wypadkach motocyklowych zginęło 8 młodych, dopiero wchodzących w dorosłe życie ludzi. W tym roku na szczęście nie było jeszcze żadnego takiego przypadku. Trudno jednak liczyć tylko i wyłącznie na szczęście. 1.147 skontrolowanych motocyklistów, 263 ukaranych mandatami, 40 zabranych dowodów rejestracyjnych i cztery prawa jazdy – to czteromiesięczna praca policjantów ruchu drogowego na rzecz bezpieczeństwa tej grupy użytkowników dróg. Co ciekawe, w Wydziale Ruchu Drogowego pracuje specjalna grupa funkcjonariuszy przeciwdziałających nielegalnym wyścigom motocyklowym i samochodowym.W wytypowanych na podstawie analizy zagrożenia miejscach i w określonym czasie pojawia się kilkanaście radiowozów policyjnych. Przeprowadzane są drobiazgowe kontrole stanu technicznego pojazdów, stanu trzeźwości, dokumentów. Piraci drogowi nie mają najmniejszych szans. Taką akcję przeprowadzono np. kilka dni temu przy ulicy Wójcickiego. Próbujące umknąć policjantom samochody, które używano do wyścigów ulicznych schowały się w alejkach pobliskiego cmentarza. To jednak nie zmyliło policjantów ponad 20 aut i ich kierowców dokładnie skontrolowano. 16 osobowa specjalna grupa wsparcia, przeciwdziałająca wyścigom drogowym oraz wspomagająca także działania policjantów w powiatach, od początku tego roku przeprowadziła 12.348 kontroli, nałożyła 8174 mandaty na kwotę 15.151.180 zł.

Na drogach Warszawy służbę pełnią także tzw. patrole ekologiczne ruchu drogowego. Sprawdzają one zawartość spalin, poziom głośności układu wydechowego, przepuszczalność światła przez szyby oraz rodzaj używanego paliwa.

Pod szczególnym nadzorem policjantów są także piesi, którzy, jak wynika z analizy stanu bezpieczeństwa na warszawskich drogach najczęściej ulegają wypadkom. 67 % śmiertelnych ofiar zdarzeń drogowych stanowią właśnie przedstawiciele tej grupy. Cyklicznie rejony wielu przejść dla pieszych i miejsc, w których notorycznie dochodziło do wypadków z ich udziałem obejmowane są nadzorem funkcjonariuszy. Już sama obecność umundurowanego policjanta znacząco wpływa na poprawę zachowań na przejściach. Takie działania prowadzono chociażby w ostatnią środę i czwartek. Łącznie w tym roku za złamanie przepisów ukarano 6.395 pieszych, najwięcej za przechodzenie przez jezdnię w miejscu niedozwolonym, następnie przechodzenie na czerwonym świetle.

Ogrom pracy policjantów ruchu drogowego przedstawia chociażby liczba kontroli drogowych – tych w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy tego roku było 261.874. W tym czasie osobom łamiącym przepisy policjanci wystawili 102.060 mandatów, 4.674 sprawy skierowano do sądów grodzkich, zatrzymano 3.471 nietrzeźwych kierujących, z tego tylko na terenie Warszawy - 2.105. Sprawdzenia stanu technicznego kontrolowanych aut skutkowało zatrzymaniem 12.070 dowodów rejestracyjnych.

Powrót na górę strony