Najbezpieczniejszy rok na drogach
Data publikacji 03.01.2007
Rok 2006 był najbezpieczniejszym rokiem na polskich drogach na przestrzeni ostatnich 17 lat. 45.844 wypadki, 5.103 osoby zabite oraz 57.930 osób rannych to wstępny bilans minionego roku. Dla porównania w roku 1989, kiedy zarejestrowanych było 8,6 mln pojazdów silnikowych (dziś 17 mln), odnotowano 46.338 wypadków drogowych, 6.724 osób zabitych i 53.639 osób rannych.
Zestawienia te wskazują, że pomimo dwukrotnego przyrostu liczby pojazdów, udało się zapanować nad wydawałoby się nieuchronnym wzrostem liczby wypadków drogowych i ich skutków. Od kilku lat Policja odnotowuje spadki we wszystkich omawianych kategoriach.
Osiągane wyniki nie są przypadkowe. Na taki stan rzeczy ma wpływ wiele czynników, jednak do najważniejszych należy zaliczyć realizowane na bieżąco przez policjantów ruchu drogowego działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach. Zmodyfikowana forma prowadzenia służby wspomagana coraz częściej automatyczną formą prowadzenia nadzoru nad ruchem drogowym przynosi oczekiwane rezultaty. Na wyposażenie jednostek trafił sprzęt kontrolno-pomiarowy zakupiony w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport. Nie bez znaczenia są również stale prowadzone przez Policję i inne podmioty działania profilaktyczne oraz kampanie społeczne w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wzrost świadomości użytkowników dróg w zakresie negatywnych skutków jazdy z nadmierną prędkością, po spożyciu alkoholu, czy bez pasów bezpieczeństwa, jest istotnym elementem w działaniach mających za cel dalsze ograniczanie wypadków drogowych.
Cel przyjęty w Krajowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2005-2007-2013, "Gambit 2005" zakłada, że w roku 2013 górna granica liczby ofiar śmiertelnych nie przekroczy 2800. Program Gambit 2005 został przyjęty przez Rząd RP. Jest w całości poświęcony zagadnieniom związanym z bezpieczeństwem ruchu drogowego wyznaczając konkretne zadania dla różnych podmiotów, w tym Policji.
Ostateczne podsumowanie liczby osób zabitych i rannych w roku 2006 nastąpi w lutym b.r.
Osiągane wyniki nie są przypadkowe. Na taki stan rzeczy ma wpływ wiele czynników, jednak do najważniejszych należy zaliczyć realizowane na bieżąco przez policjantów ruchu drogowego działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach. Zmodyfikowana forma prowadzenia służby wspomagana coraz częściej automatyczną formą prowadzenia nadzoru nad ruchem drogowym przynosi oczekiwane rezultaty. Na wyposażenie jednostek trafił sprzęt kontrolno-pomiarowy zakupiony w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport. Nie bez znaczenia są również stale prowadzone przez Policję i inne podmioty działania profilaktyczne oraz kampanie społeczne w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wzrost świadomości użytkowników dróg w zakresie negatywnych skutków jazdy z nadmierną prędkością, po spożyciu alkoholu, czy bez pasów bezpieczeństwa, jest istotnym elementem w działaniach mających za cel dalsze ograniczanie wypadków drogowych.
Cel przyjęty w Krajowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2005-2007-2013, "Gambit 2005" zakłada, że w roku 2013 górna granica liczby ofiar śmiertelnych nie przekroczy 2800. Program Gambit 2005 został przyjęty przez Rząd RP. Jest w całości poświęcony zagadnieniom związanym z bezpieczeństwem ruchu drogowego wyznaczając konkretne zadania dla różnych podmiotów, w tym Policji.
Ostateczne podsumowanie liczby osób zabitych i rannych w roku 2006 nastąpi w lutym b.r.
Wypadki drogowe i ich skutki w 2006 r. (dane wstępne)
2006 |
2005 |
Różnica |
|
Wypadki |
45.844 |
48.100 |
-2.256 (4,7%) |
Zabici |
5.103 |
5.444 |
-341 (6.2%) |
Ranni |
57.930 |
61.191 |
-3.261 (5,4%) |
Liczba wypadków drogowych oraz ich skutki w latach 1989– 2006
Lata
|
Wypadki
|
Zabici
|
Ranni
|
|||
Ogółem
|
1989=100%
|
Ogółem
|
1989=100%
|
Ogółem
|
1989=100%
|
|
1989
|
46.338
|
100
|
6.724
|
100
|
53.639
|
100
|
1990
|
50.532
|
109,1
|
7.333
|
109,1
|
59.611
|
111,1
|
1991
|
54.038
|
116,6
|
7.901
|
117,5
|
65.242
|
121,6
|
1992
|
50.990
|
110,0
|
6.946
|
103,3
|
61.047
|
113,8
|
1993
|
48.901
|
105,5
|
6.341
|
94,3
|
58.812
|
109,6
|
1994
|
53.647
|
115,8
|
6.744
|
100,3
|
64.573
|
120,4
|
1995
|
56.904
|
122,8
|
6.900
|
102,6
|
70.226
|
130,9
|
1996
|
57.911
|
125,0
|
6.359
|
94,6
|
71.419
|
133,1
|
1997
|
66.586
|
143,7
|
7.311
|
108,7
|
83.162
|
155,0
|
1998
|
61.855
|
133,5
|
7.080
|
105,3
|
77.560
|
144,6
|
1999
|
55.106
|
118,9
|
6.730
|
100,1
|
68.449
|
127,6
|
2000
|
57.331
|
123,7
|
6.294
|
93,6
|
71.638
|
133,6
|
2001
|
53.799
|
116,1
|
5.534
|
82,3
|
68.194
|
127,1
|
2002
|
53.559
|
115,6
|
5.827
|
86,7
|
67.498
|
125,8
|
2003
|
51.078
|
110,2
|
5.640
|
83,9
|
63.900
|
119,1
|
2004
|
51.069
|
110,2
|
5.712
|
84,9
|
64.661
|
120,5
|
2005
|
48.100
|
103,8
|
5.444
|
81,0
|
61.191
|
114,1
|
2006*
|
45.844
|
98,9
|
5.103
|
75,9
|
57.930
|
108,0
|
Zobacz także: RUCH DROGOWY