Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Nie ma czego się bać, gdy "złapiemy gumę"!

Data publikacji 01.04.2008

Wymiana koła nie powinna przysparzać kierowcy problemów. Wsiadając do samochodu musimy być świadomi potencjalnych zagrożeń, tych bardziej jak i mniej groźnych, zwłaszcza gdy "złapiemy gumę".

W czasie zmiany koła należy właściwie zadbać o bezpieczeństwo na drodze. Oto kilka praktycznych porad w w tym zakresie.

1. Pamiętaj o zaciągnięciu hamulca ręcznego i wrzuceniu biegu - najlepiej pierwszego bądź wstecznego. W autach z automatyczną skrzynią biegów zalecamy się włączenie opcji P - parking.

2. Wyjmij z bagażnika koło zapasowe, lewarek, klucz do kół. Następnie przygotuj rękawiczki i blokady pod koła, jeśli ich nie posiadasz, może to być np. cegła, kamień bądź gałąź.

3. Wyprostuj koła przednie do jazdy na wprost. Podłóż pod koła blokady, które uniemożliwią stoczenie się auta.

4. Przed podniesieniem samochodu za pomocą lewarka należy w pierwszej kolejności poluzować śruby mocujące koło. Nie szarp kluczem, a pomocy nogi używać tylko w ostateczności. Najlepiej zaopatrz się w klucz do kół
z teleskopowym ramieniem, dzięki czemu nie będziesz musiał użyć dużej siły do luzowania i dokręcania śrub.

5. Podłóż lewarek w odpowiednie miejsce. Producenci aut wskazują punkty za pomocą specjalnych przetłoczeń na progach. Jeżeli nie masz pewności co do miejsca podłożenia lewarka - sprawdź w instrukcji.

6. Podnosząc samochód pamiętaj, aby unieść go na określoną wysokość, tak aby była ona wystarczająca na umieszczenie nowego koła. Nie przesadzaj z wysokością podnoszenia - im wyżej tym większa utrata stabilności pojazdu.

7. Odkręć śruby mocujące koło, zapamiętaj ich miejsce. Postaraj się ich nie pomylić. Śruby mocujące koła mają specjalny gwint, który dopasowuje się do otworu i zabezpiecza śrubę przed odkręceniem. Zatem dobrze jest, gdy trafi ona na swoje miejsce.

8. Ostrożnie ściągnij koło z przebitą oponą i załóż koło zapasowe. Wkręć palcami śruby, na początku nie używaj klucza, ponieważ możesz uszkodzić gwint śruby i otworu, umieść śruby we właściwych otworach.

9. Gdy samochód jest jeszcze uniesiony, dokręć ostrożnie śruby za pomocą klucza. Pamiętaj o odpowiedniej kolejności - następna śruba przeciwległa. Taki sposób dokręcania umożliwi zamocowanie koła dokładnie w osi piasty.

10. Pamiętajmy o dokręceniu śrub po opuszczeniu samochodu na podłoże.

11. Po wymianie koła na zapasowe czym prędzej napraw koło i z powrotem dokonaj jej wymiany.

Mamy nadzieję, że teraz wymiana koła nie będzie nikomu przysparzała trudności.

Powrót na górę strony