Pomogli osobom, które stały się ofiarami nieuczciwych prezenterów naczyń kuchennych
Policjanci z oświęcimskiej komendy Policji zajmujący się zwalczaniem przestępczości gospodarczej zajęli się sprawą dwóch mieszkańców Oświęcimia, wprowadzonych w błąd na jednym z pokazów naczyń kuchennych. Dzięki szybkiej reakcji prowadzących dochodzenie policjantów i prokuratorów pokrzywdzonym udało się rozwiązać nieświadomie zawarte umowy kredytowe.
Pokrzywdzeni do oświęcimskiej komendy zgłosili się w styczniu br. i powiadomili, że czują się oszukani przez prezenterów naczyń kuchennych. Kilka tygodni wcześniej otrzymali zaproszenie na pokaz naczyń, w którym uczestniczyło kilkaset osób. W trakcie spotkania prezenterzy informowali o możliwości kupna rewelacyjnych garnków, ale też o tym, że można je wygrać - wystarczy tylko przedłożyć dowód w celu sprawdzenia, czy w numerze PESEL znajduje się konkretny zestaw liczb. "Wybrańcy losu" pokazywali dowód osobisty, podpisywali - jak sądzili - poświadczenie odbioru nagrody i otrzymywali garnek. Następnie, po kilkunastu dniach, dostawali nakaz do zapłaty - okazywało się, że podpisy, które złożyli wcześniej, nie dotyczyły tylko odbioru nagrody, ale i umowy o kredyt na 2500 zł.
Policjanci przy wsparciu prokuratury zajęli się wyjaśnieniem tych dwóch spraw, co w konsekwencji doprowadziło do anulowania w taki sposób zaciągniętych zobowiązań.
Apelujemy rozwagę podczas udziału w różnego rodzaju prezentacjach, niepodejmowanie pochopnych decyzji i dokładne czytanie tego, co otrzymujemy do podpisania.
Prawa kupujących, czyli jak się nie dać oszukać na pokazach i nie tylko:
- Konsumenci mogą zrezygnować z zakupu w ciągu 10 dni. Nie ponoszą żadnych kosztów, składając oświadczenie na piśmie. Najlepiej zrobić to listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Oczywiście trzeba znać dokładny adres firmy.
- Konsument ma obowiązek zwrócić zakupiony towar, a przedsiębiorca powinien niezwłocznie (nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania przez przedsiębiorcę oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy) zwrócić wpłacone pieniądze.
- Sprzedający powinien poinformować klientów o tej możliwości i wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
- Jeśli tego nie zrobi, konsument nie otrzyma pisemnego potwierdzenia takiej informacji, termin na odstąpienie od umowy wydłuża się do trzech miesięcy od dnia wydania rzeczy lub zawarcia umowy.
- Za odstąpienie od umowy nie można pobierać żadnych opłat. Konsument ponosi jedynie koszt dostarczenia towaru przedsiębiorcy.
- Może to zrobić w dowolnej formie: pocztą, kurierem lub osobiście.
(KWP w Krakowie / mg)