Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Wypadki z udziałem pieszych

Data publikacji 06.11.2007

Od środy do niedzieli (31.10 - 4.11) na polskich drogach doszło do 761 wypadków, w których zginęło 99 osób, a 942 zostały ranne. Wśród ofiar śmiertelnych było niestety aż 40 pieszych. Do największej liczby wypadków doszło w porze popołudniowo-wieczornej tj. pomiędzy godz. 14.00 a 22. Zpewnością pieszych na drodze łatwiej byłoby dostrzec, gdyby milei na sobie elementy odblaskowe.

 

Pora wieczorowo-nocna. Kierujący autem mija kolejne zabudowania, znaki drogowe, drzewa. Nagle przed samochodem, jak spod ziemi wyrasta sylwetka idącego skrajem drogi człowieka. Ostre hamowanie, pisk kół, odbicie kierownicą w lewo. Tym razem udało się ominąć pieszego, który nieświadomy zagrożenia maszerował jezdnią. Ubrany na czarno-szaro, praktycznie kompletnie niewidoczny dla jadących samochodami. Takich sytuacji na naszych drogach jest wiele. Z pewnością udałoby się ich uniknąć, gdyby nie mylne przekonanie pieszych, że są oni widoczni dla kierujących samochodami tak samo, jak kierowcy widzą ich w świetle reflektorów. Z pewnością pieszych łatwiej byłoby dostrzec, gdyby mieli na sobie elementy odblaskowe. Piesi bez odblasków widoczni są w światłach mijania z odległości około 40 metrów, z odblaskami z odległości około 120 metrów. Ryzyko potracenie pieszego po zmroku maleje 6-7 krotnie, jeśli korzysta on z elementów odblaskowych. Przeprowadzone doświadczenie pokazują, że kierujący pojazdami podczas przejeżdżania obok pieszego wyposażonego w odblaski zachowują odstęp o 20 cm większy niż podczas przejeżdżania obok pieszego nie wyposażonego w nie.


Podczas 9 miesięcy 2007 r. doszło do 36.103 wypadków, w których zginęło 3.985 osób a 46.610 odniosło rany. Zdecydowanie najczęstszą przyczyną wypadków (dane za okres 9 miesięcy 2007 r.) spowodowanych przez pieszego jest nieostrożne wejście na jezdnię, przed jadącym pojazdem. Jest to przyczyna 58 % wypadków spowodowanych w tym czasie przez pieszych. Takich zdarzeń Policja odnotowała 4.387 ( 2.722 wypadków i 1.636 kolizji). W wypadkach zginęło 359 osób a 2.423 odniosło rany.

Pozostałe przyczyny i skutki wypadków powodowanych przez niewłaściwe zachowanie pieszych ( ofiary to piesi): 

 
Liczba wypadków
Liczba zabitych
Liczba rannych
Liczba kolizji
Chodzenie nieprawidłową stroną drogi
213
72
148
122
Nieostrożne wejście na jezdnię, zza pojazdu, przeszkody
560
41
541
280
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym
546
82
473
239
Stanie na jezdni, leżenie
253
130
131
73
Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle
380
36
350
171
Zatrzymanie się, cofnięcie
28
3
26
17

Ze statystyk wynika także, że za dużą część wypadków z udziałem pieszych odpowiadają kierujący ( ofiary to piesi i inni uczestnicy drogi): 

 
Liczba wypadków
Liczba zabitych
Liczba rannych
Gwałtowne hamowanie
14
1
19
Jazda bez wymaganego oświetlenia
2
0
2
Jazda po niewłaściwej stronie drogi
50
7
53
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu
656
129
896
Nieprawidłowe cofanie
417
16
419
Nieprawidłowe omijanie
343
55
337
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych
1.185
70
1.341
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów
8
0
9
Nieprawidłowe skręcanie
51
2
69
Nieprawidłowe wymijanie
71
13
93
Nieprawidłowe wyprzedzania
122
25
158
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój
3
0
3
Nieprawidłowe zawracanie
5
0
5
Nieprawidłowe zmienianie pasa ruchu
23
3
28
Nieprzestrzeganie innych sygnałów
11
0
13 
Nieudzielanie pierwszeństwa pieszemu
2.338
140
2.524
Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu
135
14
189
Niezachowanie bezpiecznej odległości miedzy pojazdami
28
9
40
Wjazd przy czerwonym świetle
72
4
102
Zmęczenie, zaśnięcie
13
4
40

Dlatego zawsze pieszy powinien przede wszystkim:
• mieć dobre odblaski, najlepiej kilka, korzystać z nich także na obszarach zabudowanych
• ze szczególna ostrożnością przechodzić na druga stronę ulicy
• stosować się do znaków drogowych, nie przebiegać na czerwonym świetle
• pamiętać, ze nietrzeźwość pieszego zwiększa prawdopodobieństwo nie zachowania zasad bezpieczeństwa i wypadku - około połowy dorosłych ofiar jest w momencie potrącenia w stanie po użyciu alkoholu
• chodzić właściwą stroną drogi, jeśli jest chodnik to tylko chodnikiem
• ustąpić pierwszeństwa nadjeżdżającym z przeciwka samochodom
• edukować dzieci w zakresie bezpiecznego poruszania się po drodze


Powrót na górę strony