Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Telefon bezpieczeństwa dla turystów

Data publikacji 14.05.2009

Porozumienie o uruchomieniu tzw. telefonu bezpieczeństwa dla turystów podpisali dziś komendant główny Policji gen. insp. Andrzej Matejuk, wiceminister sportu i turystyki, szef Urzędu ds. Cudzoziemców i prezes Polskiej Organizacji Turystycznej. Już po raz 9 telefon będzie służył obcokrajowcom w sezonie wakacyjnym. Akcja ruszy 1 czerwca, a zakończy się 30 września br.

Akcja "Telefon Bezpieczeństwa" realizowana jest cyklicznie od 2002 roku. Ta wspólna inicjatywa Ministerstwa Sportu i Turystyki, Urzędu do Spraw Cudzoziemców, Polskiej Organizacji Turystycznej i Policji to również element kształtowania wizerunku Polski, jako kraju otwartego i przyjaznego podróżnym, eksponująca dbałość służb publicznych o zagranicznych globtroterów. Numery telefonów to 0800 200 300 z sieci stacjonarnej i 0 608 599 999 z sieci komórkowych.

Dyżurujące przy infolinii w godz. od 10. do 22. osoby pomagają cudzoziemcom w spokojnym i bezpiecznym wypoczynku na terenie Polski (można się z nimi porozumieć w trzech językach: angielskim, niemieckim i rosyjskim). Operatorzy doradzają w sytuacjach wymagających szeroko pojętych interwencji służb publicznych lub adekwatnie do potrzeb kontaktują poszkodowanych bezpośrednio z kompetentnym podmiotem.
„Telefon Bezpieczeństwa” niesie nieocenioną pomoc zarówno obcokrajowcom, jak i obywatelom Polski, którzy znaleźli się w sytuacji wymagającej wsparcia ze strony Policji. Każda dzwoniąca osoba otrzymuje profesjonalną i pełną informację o służbach ratunkowych, numerach telefonów alarmowych oraz porady, jak zachować się w czasie kolizji lub wypadku drogowego, jak powinna postępować w przypadku, kiedy stanie się ofiarą przestępstwa, czy zdarzenia losowego zagrażającego jej, innym osobom lub mieniu.

Infolinia stanowi również wsparcie dla komisariatów czy komend Policji, w sytuacjach konieczności kontaktu lub udzielenia pomocy osobom, z którymi ze względu na barierę językową dialog jest utrudniony. Korzystając z „szybkiego łącza” telefonu bezpieczeństwa, dyżurny KGP, może przekazywać informacje i dyspozycje bezpośrednio do właściwej terytorialnie jednostki organizacyjnej Policji, gdzie podejmowane są konkretne działania.

Ponadto osoby odbierające telefon ściśle współpracują z oficerem dyżurnym kraju KGP, do którego turyści mogą przekazać swoje spostrzeżenia na temat zagrożeń w odwiedzanych przez siebie miejscach, w ten sposób osobiście wpływając i kształtując poczucie bezpieczeństwa na terenie naszego kraju.


W okresie funkcjonowania telefonu bezpieczeństwa od 2 czerwca do 30 września, w jednym tylko 2008 roku udzielono 303 porady telefoniczne, w tym:

- 107 to udzielenie konsultacji językowych na rzecz jednostek terenowych Policji w sprawach dotyczących cudzoziemców, najczęściej turystów;
- 196 to konsultacje językowe na rzecz interesantów i podmiotów zewnętrznych.

O pomoc lub poradę prosili głównie obywatele Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Holandii i Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Telefonowali również obywatele Austrii, Białorusi, Brazylii, Chin, Czeczenii, Czech, Danii, Finlandii, Filipin, Francji, Grecji, Hiszpanii, Iraku, Irlandii, Indii, Japonii, Kamerunu, Litwy, Malty, Nigerii, Norwegi, Republiki Południowej Afryki, Rumuni, Rosji, Singapuru, Słowacji, Szwecji, Turcji, Ukrainy, Uzbekistanu, Węgier a także osoby narodowości tajwańskiej, niderlandzkiej i hinduskiej.

Rozmowy były prowadzone najczęściej w językach:
- polskim: 131
- angielskim: 110,
- niemieckim: 46, ale także po rosyjsku, hiszpańsku, włosku i niderlandzku;

Funkcjonowanie telefonu bezpieczeństwa związane było głównie z :

- pomocą w nawiązaniu kontaktu cudzoziemców z jednostkami Policji w sytuacji zagrożeń,
- wstępnym tłumaczeniem informacji cudzoziemca, który zgłosił się do jednostki Policji, a ze względu na trudności językowe policjanci nie mogli się z nim porozumieć,
- udzielaniem informacji na temat projektu „Telefon Bezpieczeństwa”
przedstawicielom środków masowego przekazu,
- udzielaniem szeroko rozumianej informacji turystycznej.

Ideą projektu „Telefon Bezpieczeństwa” jest wzrost poczucia bezpieczeństwa turystów przebywających na terenie Polski w okresie wakacyjnym. Jego funkcjonowanie to także realizacja konkretnych działań niwelujących zagrożenia i niosących pomoc. Bez wątpienia założone cele realizowane są bez uchybień, a według relacji pracowników Polskiej Organizacji Turystycznej dokonujących obsługi telefonu nie zanotowano utrudnień oraz problemów związanych z realizacją projektu. Najważniejsze jest jednak, aby obraz naszego kraju na arenie międzynarodowej kształtowały takie właśnie inicjatywy, pokazujące jak można i należy współpracować. Jak jedność i kooperacja budują poczucie bezpieczeństwa i pozytywną opinię na temat naszego kraju otwartego i przyjaznego, w którym securitologia nie jest wyłącznie pojęciem naukowym, ale również codzienną praktyką. Kraju, w którym gwarancją spokoju nie jest osamotniona Policja, ale Policja wspierana przez podmioty chcące współtworzyć bezpieczną Polskę.

Statystyki dotyczące cudzoziemców za lata 2004 - 2008

Powrót na górę strony