Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Czujność pracownika banku uratowała oszczędności seniora

Data publikacji 22.04.2021

Oszuści działający pod legendą bezwzględnie wykorzystują wrażliwość i ufność osób starszych chcąc wyłudzić od nich pieniądze. Niedawno fałszywy wnuczek próbował oszukać starszego mieszkańca Sieradza. Dzięki czujności i zdecydowanej reakcji pracownika banku, senior nie stracił oszczędności życia. Gratulujemy wzorowej postawy!

Szybka reakcja pracownicy banku zasługuje na uznanie. Dzięki jej bystrości i spostrzegawczości senior nie padł ofiarą oszustów i nie utracił swoich oszczędności. Schemat działania przestępców jest zawsze podobny. Zanim potencjalne ofiary pojawią się w banku, oszuści kontaktują się z nimi telefonicznie. Do takiej sytuacji doszło 20 kwietnia 2021 roku na terenie Sieradza. Do 86-letniego sieradzanina zadzwonił mężczyzna podający się za jego wnuczka. Twierdził, że pilnie potrzebuje pieniędzy na wpłacenie kaucji, aby „wykupić się” z policyjnego aresztu ponieważ spowodował wypadek komunikacyjny. Starszy mężczyzna wykazując troskę o swojego rzekomego wnuczka, gotów był wypłacić z banku swoje oszczędności. Czujna pracownica banku, widząc zdenerwowanie klienta, nabrała podejrzeń co do realizowanej przez niego transakcji. W czasie rozmowy mężczyzna opowiedział jej o wypadku, który spowodował jego „wnuczek”. Kobieta zasugerowała, aby zweryfikować te informacje, kontaktując się z innymi osobami z rodziny seniora. Okazało się, że taka sytuacja nie miała miejsca. Pracownica banku o całym zdarzeniu zaalarmowała dzielnicowego. Szybkie działanie kobiety spowodowało, że udało się ochronić oszczędności seniora.

Systematyczne apele Policji i prowadzone kampanie informacyjne spowodowały, że świadomość społeczeństwa co do metod działania oszustów jest coraz większa. Coraz częściej seniorzy orientują się, że ,,po drugiej stronie słuchawki” nie ma ich prawdziwego krewnego. Nadal zdarzają się jednak sytuacje, że osoby starsze tracą czujność i dają się zwieść oszustom. Najczęściej dzieje się to wówczas, gdy przestępcy działają pod legendą "trudnej sytuacji" w której znalazł się ich wnuczek czy tez inna osoba z rodziny. Oszuści wykorzystują wrażliwość, empatię starszych osób oraz chęć pomocy swoim najbliższym. Przedstawiając nieprawdziwe historie, ,,podszywając” się pod członków rodziny, krewnych,  a nawet policjanta czy prokuratora, nakłaniają do przekazania pieniędzy, które stanowią niekiedy oszczędności całego życia. Swój zmieniony głos, tłumaczą przeziębieniem bądź problemami z telefonem. Kolejnym krokiem działania oszustów, jest prośba o bardzo pilną pomoc wiążącą się z pożyczeniem dużej sumy pieniędzy, a jeśli ,,ofiara” nie ma gotówki, to innych kosztowności, które będzie można ,,chwilowo” zastawić za gotówkę . Budują przekonanie co do swych dobrych intencji, jednocześnie wywierają presję, nie zostawiając chwili na zastanowienie się i podjęcie właściwych decyzji. Towarzyszy temu pośpiech i konieczność natychmiastowego działania ze strony pokrzywdzonych. Sprawcy od momentu gdy rozmawiają przez telefon komórkowy, nie pozwalają się rozłączyć i w ten sposób towarzyszą pokrzywdzonym w drodze do banku i podczas transakcji.

Policja apeluje!

Zachowaj ostrożność – jeżeli dzwoni ktoś, kto podszywa się pod członka rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmuj żadnych pochopnych działań – nie wykonuj jego poleceń – nie daj się zmanipulować!

Nie mów nikomu, a szczególnie przez telefon, o kwocie oszczędności jakie posiadasz i gdzie je przetrzymujesz.

Zadzwoń do innego członka rodziny i upewnij się, czy osoba, która prosiła o pomoc, faktycznie jej potrzebuje.

Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom! Po pieniądze fałszywy krewny podsyła w swoim imieniu innego oszusta.

Nigdy nie ulegaj presji czasu wywieranej przez oszustów.

Przypominamy

Prawdziwi funkcjonariusze nigdy nie proszą o przekazanie jakichkolwiek pieniędzy. Nie poprzestają na kontakcie telefonicznym, oraz nie zwracają się do osób postronnych o pomoc w realizacji działań operacyjnych. W przypadku odebrania takiego telefonu należy natychmiast się rozłączyć i powiadomić policję. Każdorazowo warto wszystko gruntownie sprawdzić i nie ulegać namowom i groźbom przestępców.

Policja ostrzega!

Nigdy nie podawaj przez telefon swoich danych osobowych ani adresu!
Nigdy nie informuj, w jakich bankach i na jakich lokatach gromadzisz oszczędności!
Nie ufaj nieznanym rozmówcom i sprawdzaj przekazywane przez nich informacje!
Zawsze najpierw rozłącz połączenie telefoniczne, aby wybrać inny numer !
Pod żadnym pozorem nie pobieraj gotówki i nie przekazuj jej rzekomym policjantom!
Po takim telefonie zadzwoń z innego aparatu i powiadom o usiłowaniu wyłudzenia pieniędzy!

PAMIĘTAJ !!!

Policja nigdy nie prowadzi działań operacyjnych przez telefon!

Policja nigdy nie wymaga poświęcenia Twoich oszczędności do jakichkolwiek celów!

Policja nigdy nie przekazuje telefonicznie informacji na temat prowadzonych działań operacyjnych ani danych policjantów biorących w nich udział!

(KWP w Łodzi / mw)

Powrót na górę strony