Aktualności

Bankowcy dla cyberedukacji: oszustwo na „amerykańskiego żołnierza”

Data publikacji 26.09.2024

Na lotnisku miał pojawić się James – mężczyzna, z którym Monika korespondowała od jakiegoś czasu. James, bo tak się jej przedstawił, miał być amerykańskim żołnierzem, który utknął na misji w Syrii. Zbliżyli się do siebie korespondencyjnie. Wydawał się tak zaangażowany uczuciowo. Inteligentny, przystojny… Rozmawiali o wszystkim. Dopiero niedawno wyjawił, że nie stać go na bilet lotniczy. Więc Monika wysłała kwotę na podany przez Jamesa numer konta. Z nawiązką, żeby mógł w Polsce poczuć się swobodnie – 40 tys. zł.

grafika

To jedna z częściej wykorzystywanych przez oszustów metod, a takie sytuacje zdarzają się coraz częściej. Przestępcy gają na naszych emocjach – szukają osób samotnych np. za pomocą aplikacji randkowych. Nie przelewaj pieniędzy pod wpływem emocji!

Obejrzyj historię Moniki i zobacz, jaki jest schemat działania oszustów:

Wirtualna przestrzeń to szanse, ale też zagrożenia. Na każdym kroku należy zachować rozsądek i wiedzieć, jak bezpiecznie funkcjonować w cyberprzestrzeni.

Policjanci potwierdzają, że podobnych oszustw mają sporo: „Takim czarusiom ulegają osoby w różnym wieku, a kwoty wysyłane bywają zawrotne. To nie kwestia naiwności tylko utraty czujności. Trzeba o takich sytuacjach mówić, żeby przestrzegać innych, zanim będzie za późno”.

  • Związek Banków Polskich, Fundacji Warszawski Instytut Bankowości, Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa oraz banki i Policja apelują:
  • Osoby samotne, które szukają kogoś bliskiego w aplikacjach randkowych, czy portalach społecznościowych są szczególnie narażone na oszustów.
  • Cyberprzestępcy grają na emocjach! Zdobywają zaufanie!
  • Nie daj się zmanipulować! Nie przelewaj pieniędzy na rzekome opłaty manipulacyjne, administracyjne lub przylot do kraju!
  • Nie podawaj dostępu do swojego konta bankowego!
  • Jeśli pod wpływem emocji sami zrobimy przelew, bank nie zwróci nam pieniędzy!
  • Więcej informacji o cyberbezpieczeństwie szukaj we własnym banku.

W ramach kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji” organizowanej przez Związek Banków Polskich, Fundację Warszawski Instytut Bankowości, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa oraz banki i Policję, powstał cykl filmów, w których popularni artyści i prezenterzy telewizyjni opowiadają, jak w sposób świadomy, odpowiedzialny i bezpieczny korzystać z dobrodziejstw cyfrowej rzeczywistości. 
 

Powrót na górę strony