Aktualności

Wilcza eskadra - szkolenie zespołów bojowych na Bałtyku

Data publikacji 06.09.2025

Współczesne zagrożenia wymagają od formacji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo państwa nieustannego doskonalenie umiejętności. Tam, gdzie infrastruktura krytyczna styka się z akwenami, a ruch jednostek pasażerskich i transportowych łączy się z wymogami ochrony granicy, potrzebne są scenariusze odpowiadające realnym wyzwaniom. Taki właśnie charakter miało szkolenie zorganizowane przez Centralny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji „BOA”, we współpracy z Morskim Oddziałem Straży Granicznej, Samodzielnym Pododdziałem Kontrterrorystycznym Policji w Gdańsku oraz Zarządem Lotnictwa Policji Głównego Sztabu Policji KGP.

Pełnomorskie jednostki Straży Granicznej i Marynarki Wojennej RP, Stocznia Remontowa Nauta S.A., pokłady promów pasażerskich Stena Line w Gdyni, Polferries w Gdańsku czy Stena Estelle, udostępnione przez armatorów, stały się sceną taktycznych epizodów. Na wodach Zatoki Gdańskiej i w portach Trójmiasta przeprowadzono intensywne szkolenie z zakresu działań bojowych przy wsparciu jednostek SAR. Dzięki temu możliwe było doskonalenie umiejętności w warunkach zbliżonych do realnych przy wykorzystaniu floty Lotnictwa Policji, łodzi bojowych i psów służby kontrterrorystycznej. W warsztatach uczestniczyło blisko 100 funkcjonariuszy i żołnierzy.

Różnorodne środowisko działań

Scenariusze obejmowały działania zarówno na statkach zacumowanych w portach, jak i jednostkach w ruchu na wodach Zatoki Gdańskiej. Funkcjonariusze trenowali desant i wejścia na pokład z wykorzystaniem policyjnego śmigłowca S-70i Black Hawk i łodzi typu RIB z Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej z Warszawy, Wydziału Zabezpieczenia Działań Morskiego Oddziału Straży Granicznej, a także różne warianty abordażu przy wykorzystaniu pełnomorskich jednostek pływających Straży Granicznej OPV i Marynarki Wojennej RP ORP„Albatros”. Sprawdzano procedury zatrzymywania osób na promach pasażerskich, a także prowadzenia działań w obrębie newralgicznych obiektów, takich jak Naftoport czy instalacje koncernu Orlen.

– Operowanie śmigłowcem nad morzem to zupełnie inne wyzwanie niż loty nad lądem. Zmienna pogoda, silne podmuchy wiatru i ograniczona przestrzeń do manewru nad pokładem jednostki sprawiają, że każdy metr i każda sekunda mają znaczenie. W takich warunkach kluczowa jest nie tylko precyzja pilotażu, ale i pełna synchronizacja z zespołami bojowymi na wodzie – zaznacza jeden z pilotów policyjnego Black Hawka, biorący udział w szkoleniu.

Wspólne siły - jedna misja

W warsztatach uczestniczyło blisko 100 funkcjonariuszy i żołnierzy, w tym przedstawiciele:

  • CPKP „BOA”,
  • SPKP z Gdańska, Gorzowa Wielkopolskiego, Krakowa, Białegostoku, Radomia, Olsztyna i Lublina,
  • Biura Zabezpieczenia Działań KGSG oraz wydziałów z Morskiego Oddziału Straży Granicznej, Nadodrzańskiego i Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej,
  • Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej z Warszawy,
  • Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej,
  • Zarządu Lotnictwa Policji Głównego Sztabu Policji,
  • Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.

Scenariusze zakładały pełnoskalowe działania - od desantów i szturmów po zabezpieczenie strategicznych instalacji. Takie połączenie potencjału potwierdza zdolność do reagowania w każdym środowisku operacyjnym, niezależnie od skali zagrożenia.

Wsparcie partnerów

Realizacja tego ambitnego przedsięwzięcia nie byłaby możliwa bez wsparcia partnerów. Organizatorzy dziękują Stoczni Remontowej Nauta, liniom promowym Stena Line, Polferries, Stena Estelle oraz ratownikom Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, których wsparcie umożliwiło przeprowadzenie tych warsztatów.

Nowoczesne podejście do bezpieczeństwa

– Szkolenie na wodach Zatoki Gdańskiej to kolejny etap podnoszenia gotowości bojowej służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo państwa. W dobie globalnych zagrożeń – od terroryzmu po ataki hybrydowe – Polska Policja, Straż Graniczna i Wojsko Polskie pokazują, że są gotowe działać wspólnie, szybko i skutecznie. Różnorodność środowiska – od statków w ruchu po instalacje portowe – z wykorzystaniem floty Lotnictwa Policji i psów bojowych, umożliwia sprawdzenie procedur w realistycznych warunkach. Tego typu treningi pozwalają na wzmocnienie współpracy różnych formacji oraz doskonalenie umiejętności prowadzenia skoordynowanych działań w wymagającym środowisku morskim, gdzie kluczowe znaczenie ma szybkość i koordynacja – podkreśla koordynator szkolenia z CPKP „BOA”.

Tekst: insp. Anna Kędzierzawska/ BKS KGP
Foto/Film: podkom. Tomasz Lis/ BKS KGP , mł. asp. Karolina Figiel/ KPP w Nowym Dworze Gdańskim
Montaż: podkom. Tomasz Lis/ BKS KGP

 

 

 

Powrót na górę strony