Bądź sprytny! Nie daj się oszustom
Co rusz słyszymy o przypadkach różnorakich oszustw. Na wnuczka, na policjanta, prokuratora, bankowca, lekarza i wielu innych przedstawicieli zawodów zaufania publicznego. Często wynikiem naszych działań są zatrzymani przestępcy, którzy finalnie stają przed obliczem sądu. Jednak warto zaznaczyć, że każdego ze 162 odnotowanych w tym roku oszustw można było uniknąć. Każdego!
Zaczyna się od telefonu, który wywołuje duże emocje. Nagle dowiadujemy się, że ktoś bliski miał wypadek i potrzeba pieniędzy, by „wyciągnąć” go z kłopotów. Zdarza się, że „bankowiec” informuje nas, że ktoś zaciągnął kredyt na nasze nazwisko lub przestępcy próbują włamać się na konto. Fałszywi policjanci i prokuratorzy, telefonicznie opowiadają, że właśnie bierzemy udział w tajnej akcji przeciwko szajce oszustów i jedyne co musimy zrobić to postępować zgodnie z instrukcjami…
Wtedy rozmówcy proszą o podanie haseł i loginów do bankowości internetowej, o zainstalowanie jakiejś aplikacji, czy wreszcie o spakowanie pieniędzy i przekazanie ich „zaufanemu” człowiekowi, który przyjdzie odebrać pakunek…
Tak z grubsza wyglądają oszustwa. Wariantów opowiadanych historii, ich bohaterów i sytuacji jest zdecydowanie więcej. Przestępcy szybko i elastycznie dostosowują swoje działania do rozmówcy, znajdują też sposoby na potwierdzenie ich „prawdy”.
Teraz najważniejsze! Każdego z tych oszustw można uniknąć!
Pomimo tak wielu sposobów manipulacji, każda rozmowa sprowadza się w zasadzie do kilku, wspólnych dla każdej z nich cech:
- Jesteśmy informowani o zdarzeniu, które wywołuje duże emocje (wypadek, włamanie na konto itp.)
- Potrzebne są pieniądze (aby uniknąć więzienia, wpłacić je na „bezpieczne” konto i uchronić od kradzieży)
Oszuści są bardzo pomocni w załatwianiu spraw. Pomogą zalogować się do banku, pomogą przelać pieniądze, poinstruują także gdzie wypłacić i jak przekazać gotówkę.
Kiedy odbierzesz taki telefon – rozłącz się! Dosłownie! Wciśnij na ekranie czerwoną słuchawkę! Wtedy dopiero możesz zadzwonić do bliskiej osoby czy banku i potwierdzić informacje o wypadku lub nieoczekiwanej aktywności na koncie.
I pamiętaj: policjanci nigdy nie proszą o przekazywanie pieniędzy i nie angażują osób postronnych w akcje.
O każdej próbie oszustwa poinformuj nas!
Od początku roku, tylko w naszym województwie doszło do 162 oszustw i 50 usiłowań. Straty przekroczyły 3,5 miliona złotych. Świadomość i rozsądek mogą to zmienić.
(KWP w Kielcach / kp)
